Showcase: Verbetertraject voegovergangen
Voegovergangen zijn de flexibele delen in het wegdek die ervoor zorgen dat een brug of viaduct kan uitzetten en inkrimpen. Het gaat in totaal om ongeveer 200 kilometer voegovergangen, verdeeld over zo’n 5.000 objecten. Ze hebben grote impact op de beschikbaarheid van de weg en het budget van de assetmanager.
Het is belangrijk dat de voegovergangen waterdicht zijn. Lekkende voegovergangen kunnen namelijk ernstige schade veroorzaken aan de constructie. In het ergste geval moet het hele kunstwerk vroegtijdig worden vervangen, zoals bij de bruggen over de Naardertrekvaart. Dat leidt niet alleen tot grote financiële gevolgen (circa € 40 miljoen), maar ook tot veel hinder en nadelige milieueffecten. Alle reden dus om het onderhoud en daarmee de kwaliteit van de voegovergangen te verbeteren.
Hiervoor is Rijkswaterstaat in augustus 2020 het Verbetertraject voegovergangen gestart. Voor effecten op de korte termijn zijn voor alle fasen, van ontwerp tot realisatie, verbetermaatregelen in beeld gebracht. Voorbeelden zijn het meewegen van de totaalkosten (Life Cycle Costs) als criterium en pilots met technische inspecties bij de aanleg van voegovergangen. Voor effecten op de lange termijn laat Rijkswaterstaat onderzoeken wat de impact is op financiën, duurzaamheid en bereikbaarheid van de huidige praktijk versus de ideale praktijk.
Bekijk ook de vlog van Barbara Kuipers en Frank van Beek, die de vervanging van de voegovergangen A50 Maasbrug toelichten. Ze benadrukken hoe je met een goede aanleg en vast, jaarlijks onderhoud een hoop kosten, hinder en milieu-impact bespaart en dus kunt bijdragen aan klimaatdoelen.