Schoon en emissievrij bouwen vereist een goede laadinfrastructuur. De energievoorziening organiseren is uitdagend en verandert de rollen van opdrachtgever en opdrachtnemer ingrijpend. Om te voorzien in de behoefte aan coördinatie en regie van alle inspanningen t.b.v. laadinfrastructuur voor de bouw heeft de NAL (Nationale Agenda Laadinfrastructuur) een Routekaart Laadinfra Bouw laten ontwikkelen die richting geeft en perspectief biedt. Bij het opstellen van de Routekaart zijn partijen uit de hele sector betrokken, onder meer via een aantal bijeenkomsten in de afgelopen maanden. Besluitvorming over de Routekaart vindt binnenkort plaats.
Nu staan we op het punt dat de Routekaart in de praktijk moet worden toegepast. Daarom organiseert de Buyer Group Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel op 26 november een kennissessie voor publieke opdrachtgevers en marktpartijen met als centrale vraag: Hoe kunnen we de laadinfra bij schoon en emissieloos bouwen succesvol inrichten in de projecten?
Tijdens het plenaire gedeelte bespreken we de conceptroutekaart Laadinfra van de NAL en de vermogensvraag. Daarna behandelen we in deelsessies onderwerpen zoals samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, gebiedsscans om de energievraag en -aanbod te inventariseren, opslag- en buffercapaciteit, slim laden, smart grids en gesloten distributienetwerken. In deze sessies worden ook ervaringen uit koploperprojecten gedeeld die voor de hele sector waardevol kunnen zijn.
Na afloop is er ruim gelegenheid om na te praten en collega’s te ontmoeten.
Wanneer? Op 26 november van 13.30-18.00 uur
Waar? In de Jaarbeurs te Utrecht.
Aanmelding: een mail naar chantal.iesberts@rws.nl volstaat.
Wees er snel bij! Er is plek voor maximaal 60 deelnemers.
Over Buyer Group Zero-Emissie Bouwmaterieel
Deze dag wordt georganiseerd door de Buyer Group Zero-Emissie Bouwmaterieel. De Buyer Group bestaat uit publieke opdrachtgevers en vertegenwoordigers van marktpartijen. De groep is gericht op delen van inzichten rondom de aanbesteding van schoon en emissieloze bouwprojecten en het versnellen van de inzet van schoon en emissieloos materieel op een consistente manier, zodat de markt hierin kan investeren.